Beheersovereenkomst VRT: Vol verwachting

“Media die er écht toe doen” dat is de slagzin bij de missie van de VRT voor de komende 5 jaar en vastgelegd in de beheersovereenkomst met de Vlaamse regering. De VRT wil alle Vlamingen informeren, inspireren en verbinden, en zo de Vlaamse samenleving versterken. Ook wil de VRT “samen het media-ecosysteem sterk houden”. Daar kijken we met de uitgevers en WE MEDIA naar uit want ook onze media doen er écht toe.     

“De basisvisie van deze beheersovereenkomst is om niet langer als traditionele radio- en televisieomroeporganisatie, maar als publieke mediaorganisatie met focus op audio en video een maatschappelijke taak ter versterking van de Vlaamse samenleving in Vlaanderen en Brussel op te nemen.” Dat lezen we bij de inleiding en het betekent een ruimere opdracht voor de openbare omroep die zich vooral digitaal moet ontwikkelen. Het is meteen één van de hete hangijzers omdat ook de private spelers daar hun nieuw businessmodel moeten op bouwen. In de overeenkomst lezen we daarover deze omkadering die de VRT toch veel armslag geeft.  “Minstens 55% met groeipad naar 65% tegen het einde van de beheersovereenkomst (2025) van de items op VRT NWS (app en website) is duidelijk gerelateerd aan audio- en/of video-aanbod, uitgezonderd items over geschiedenis, cultuur, wetenschap en fact checks.”

Hoopvol kijken we met de sector dan ook uit naar de 6de strategische doelstelling: samen het media-ecosysteem sterk houden. “Een goede samenwerking tussen de publieke omroep en private spelers kan zorgen voor een ‘win-win’ in het Vlaamse medialandschap. “ lezen we. Minister Dalle en ceo Delaplace zeggen dat de VRT sectorversterkend en sector verbindend zal zijn. De mate waarin VRT de andere lokale modellen concurrentie aandoet, dan wel versterkt, zal inderdaad bepalend zijn voor hoe gezond en divers het totale en zeker het private medialandschap zal blijven.

Immers, Vlaanderen heeft private media die er ook écht toe doen. De zowat 200 uitgevers van WE MEDIA, van publieks- en ledenbladen tot vakpers, van kranten tot gratis pers, doen dat dagelijks met zo’n 500 verschillende titels in print en digitaal.  Tijdens deze Corona-crisis blijkt opnieuw hoe ook de private lokale media kwaliteitsvol en waarheidsgetrouw informeren, inspireren en de mensen verbinden. Wij rekenen erop dat de openbare omroep die rijkdom en diversiteit niet zal platwalsen maar dat ze ermee zal samenwerken om ze te promoten en te versterken. Dan vaart de hele samenleving daar wel bij, dan zijn publieke middelen ook écht goed besteed.

Marc Dupain

 

 

Marc Dupain

General Manager WE MEDIA

 

 

Zin om meer te lezen?