De Vlaamse overheid heeft het eerder aangekondigde relanceplan voor de media concreet gemaakt. Ze investeert 35 mio euro om de digitalisering van de sector een extra duw te geven. Het grootste deel (21,5 mio) gaat naar projecten die de uitgevers en mediabedrijven zelf kunnen indienen voor hun eigen digitale transformatie. Daarom organiseert WE MEDIA voor haar leden-uitgevers een infosessie met vertegenwoordigers van het kabinet en de administratie. Op 18 mei om 9u30 verneemt u er meer over.
Met het plan wil de overheid een eerste injectie geven, ze doet een basisinvestering. Daarna is het aan de sector om deze impulsen te onderhouden en voort te ontwikkelen. Partijen zullen meerdere consortia moeten oprichten voor het beheer. Er zijn 6 projectbundels.
- Cross-mediaal en multiplatform meetsysteem: de ontwikkeling van een platform waarin data verzameld, gedeeld en interactief ingezet worden. Het platform biedt een geavanceerd meetsysteem en een ordermanagementsysteem waardoor inzichten, digitale relaties en waardecreatie maatschappelijk en economisch kunnen gevaloriseerd worden.
- Media hub: doel is de creatie van een private cloud waarbinnen digitale tools worden ontwikkeld die een laagdrempelige instap biedt voor start-ups, scholen en bedrijven. Hierdoor moet een gebruiksvriendelijk digitaal ecosysteem ontstaat met twee kernbegrippen: uitwisselbaarheid en connectiviteit.
- Desinformatie: hiervoor wordt gewerkt met een projectoproep. De focus ligt hierbij op verschillende thema’s met onder meer innovatieve tools en technologie om desinformatie te detecteren.
- Digitale transformatie van de regionale omroepen
- Projectoproep digitale transformatie:
- Verbeteren van de vindbaarheid en zichtbaarheid van Vlaamse mediacontent
- Slimme technologie en digitale tools om efficiëntie/kwaliteit van mediaproductie, opslag, distributie en waardecreatie te verhogen
- Mediaplatformen van de toekomst (kijken, luisteren, lezen)
- Projectoproep instrumentarium media-innovatie: de hierboven geschetste projectlijnen worden vervolledigd door een ondersteunend innovatieprogramma voor de mediasector. Dit focust op toepassingsgerichte onderzoeks- en innovatiecomponenten voor de ontwikkelingsprojecten.
Voor nog meer informatie en achtergrond kan u ook al dit document Relanceplan raadplegen.
Zin om meer te lezen?
- Adverteerders erkennen steeds meer het belang van lokale media
- Richtlijn Financiële Berichtgeving
- Digital Ad Trust Belgium bereikt 63% van alle Belgen
- Oog op de toekomst
- De druk op de GAFA’s neemt toe
- Frankrijk: Google zal betalen voor het uitgeversrecht
- 6 Franse uitgevers in Google News Showcase
- Machtsmisbruik Google moet aan banden