Mediaconcentratie in Vlaanderen: VRM-rapport 2019

De crossmedialiteit draait op volle toeren bij de big 5. Dat staat in het jaarlijks rapport over de mediaconcentratie in Vlaanderen van de Vlaamse regulator voor de Media. Het gaat over de klassieke mediaproducten schrijft de VRM. Voor de periodieke bladen is slechts een deel van de markt opgenomen en dan nog is er minder concentratie.

Voor de periodieke pers bespreekt het rapport de betaalde verspreiding van de populairste periodieke bladen. De cijfers van de 20 best verkopende tijdschriften van 2018 worden besproken. Er zijn onderling heel grote verschillen in de verhouding tussen abonnement en losse verkoop. Roularta Media Group en DPG domineren wel de markt als uitgevers maar er is een lage concentratie wat betreft tijdschriftentitels. En dan is nog verre van de hele markt opgenomen in het rapport.  Ook online zijn er grote verschillen tussen de tijdschriften.

Echter van de vakbladen, ledenbladen en publicaties van socio-culturele verenigingen is geen sprake in het rapport dat meldt dat het onmogelijk zou zijn de honderden publicaties te vermelden. Het duidt er in elk geval op dat ons medialandschap en zeker dat van de tijdschriften een bijzondere diversiteit en rijkdom heeft.

WE MEDIA dat meer dan 200 uitgevers en zo’n 700 publicaties vertegenwoordigt, kijkt alvast naar de VRM en overheid om ook deze kwalitatieve journalistieke producten de nodige aandacht te geven en op te nemen in jaarlijkse rapporten. Ze vormen een rijke bijdrage voor onze democratie en gemeenschapsvorming.

Het hele rapport leest u HIER.

 

Zin om meer te lezen?