De paradox van corona in de media

Stijgend lezerspubliek maar tegelijk dramatisch dalende advertenties. Hoe afhankelijker van publicitaire inkomsten hoe groter de nood aan extra maatregelen zoals financiële steun. Tijdelijke werkloosheid en uitstel van publicaties is vaak het gevolg. Dat blijkt uit de eerste vaststellingen van onze enquête bij de leden van WE MEDIA.

De lees-, kijk- en luistercijfers bereiken ongekende hoogtes in de media en toch lijden uitgevers en mediabedrijven grote verliezen. Ondanks het grote publiek dat kan worden bereikt, volgen de adverteerders niet. Winkel dicht en mondje dicht. Ook al zeggen en schrijven experts dat je in crisis zeker moet communiceren, publicitair blijkt dat momenteel niet.

Advertentie-inkomsten bij de gratis pers dalen met meer dan 50%. Zij zijn aangewezen op de lokale markt, de kleinhandel en die is gesloten. Hier noteren we ook de meeste stopzettingen van publicaties en is er vooral de vraag naar financiële compensatie zoals voor de handelszaken die dicht moesten. Bij de publieksbladen noteren we dalingen in de advertentie-inkomsten van 25% tot 50% en bij de vakbladen is dat tot 25%.  Zowat alle uitgevers doen beroep op tijdelijke werkloosheid. Dat is ook zo bij uitgevers van socio-culturele verenigingen die ook erg getroffen zijn door het verbod op evenementen.

Meer lezers, vooral ook digitaal, kunnen de dalende advertenties niet compenseren.

Deze vaststellingen zijn een eerste indicatie. Ze geven zeker de tendens voor de actualiteits-magazines (zie ook het artikel over de cijfers van Bpost) en de gratis pers waar de effecten meteen voelbaar zijn. Magazines verschijnen met grote verschillen van periodiciteit en dus kunnen we conclusies voor de hele sector in zijn globaliteit pas later maken.

Onze leden vragen we dan ook om de enquête zeker voort te blijven invullen om een duidelijk beeld te kunnen vormen. Deelnemen is eenvoudig: klik HIER.

 

Zin om meer te lezen?