VRT: Beheersovereenkomst

De VRT moet een promotor zijn van onze kwaliteitsvolle private media en die markt niet ondergraven. Private en publieke media moeten meer dan ooit samenwerken om onze kwaliteitsvolle media overeind te houden.

 

De private media zoeken een nieuw verdienmodel nu de advertentie-inkomsten massaal naar de Gafa’s gaan. Naar schatting 40% van de media-investeringen gebeurt vandaag digitaal en 80% daarvan gaat naar Google en Facebook die niets bijdragen aan eco-syteem.Dat is zowat de basisboodschap van de uitgeversfederatie WE MEDIA vanmiddag in het Vlaams Parlement. Daar is vanmiddag een hoorzitting gehouden over de opdracht van de VRT. De federatie roept ook op om de ongebreidelde uitbouw van digitale initiatieven en gratis aanbod te stoppen. De private markt is ten dode opgeschreven als een dominante VRT digitaal nieuwe initiatieven blijft ontwikkelen en alles ook nog eens gratis aanbiedt.

Een te commerciële en te dominante openbare speler ondergraaft de kwaliteitsvolle private media.

WE MEDIA duidt ook op de grote rijkdom en diversiteit aan media die in ons land nog steeds aanwezig is maar onvoldoende bekend is.  WE MEDIA vertegenwoordigt 182 uitgevers die zo’n 400 mediamerken op de markt brengen. Die rijkdom moeten we koesteren maar is ook bedreigd als een openbare omroep te dominant zou zijn. De VRT moet daarom juist de promotor zijn van deze private media.

De presentatie-slides vindt u hier (VlaamsParlement13022020.DEF) .

De video van de hoorzitting van 13 februari 2020 in het Vlaams Parlement vindt u hieronder:

Zin om meer te lezen?