Het KB dat voor ons land een nieuw verbod invoert op gokreclame blijft omstreden. Het KB dat op 8 maart is gepubliceerd bevat een totaalverbod voor onze reguliere Belgische markt. Verschillende sportsectoren maar ook de media en zelfs de kansspelcommissie hebben hun bedenkingen. Het KB is geen oplossing voor het gokprobleem, is juridisch niet correct en heeft grote maatschappelijke gevolgen. Belgische media claimen hun verantwoordelijkheid.
Het KB verbiedt reclamespots op televisie, radio en in bioscoopzalen, advertenties en video-advertising op websites, digitale kanalen en sociale mediaplatformen, advertenties in tijdschriften of kranten, reclameaffiches op openbare plaatsen, gepersonaliseerde reclame via mail, post, berichtendiensten, sms of sociale media en alle reclamedrukwerk. Het initiatief van Minister Van Quickenborne, is er gekomen zonder overleg met de eigen kansspelcommissie, noch met de media noch met de sportsector.
De sportsector kondigt al juridische stappen aan tegen de wetgeving en er zullen meer dan waarschijnlijk nog juridische procedures.
Het totaalverbod gaat compleet voorbij aan het doel om gokverslaving aan te pakken. Dat was ook het advies van de eigen Kansspelcommissie, de regulator van de sector. Het bestaande vergunningsbeleid voor legale aanbieders dient tot voorbeeld in het buitenland. Het echte probleem ligt in de tsunami van illegale aanbieders en aanbieders die de regels die gokverslaving moeten tegengaan, niet respecteren. Deze gokmaffia moet worden aangepakt, maar niet door legale aanbieders de mogelijkheid te ontzeggen om te adverteren.
De impact op de consument is desastreus
De impact op de Belgische consument is intussen desastreus. Het reclameverbod op klassieke media zal leiden tot een overvloed aan online reclame aangezien die nauwelijks aan banden kan worden gelegd. En daar wordt de consument het minst beschermd en het meest geconfronteerd met ongecontroleerde illegale aanbieders.
Belgische media zien ook cruciale inkomsten verdwijnen waardoor alle relevante sportwedstrijden achter de betaalmuur zullen komen en investeren in journalistieke sportverslaggeving wordt al mar moeilijker.
De Belgische media claimen een verantwoordelijke rol, en pleiten net als de sportsector, om samen een kader te creëren om een beleid te voeren dat consumenten kan beschermen tegen gokverslaving.
Wij stellen een zelfregulerend kader voor met inhoudelijke regels en dit onder toezien van de kansspelcommissie in samenwerking met het Communicatie Centrum en de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame, JEP.
De Belgische media willen klassieke reclame zoals in het KB van de minister volledig stoppen en beperken tot alle bestaande formules van sponsoring en dit enkel met logo en baseline die niet rechtstreeks mag aanzetten tot spelen. De consument wordt dus naar het legaal aanbod geleid zonder dat de reclame de verslaving in de hand werkt. Zo zal de advertentiecapaciteit voor gokreclame met 90% reduceren.
Daarnaast willen de Belgische media 20% van de inkomsten uit vergunde online kansspelen investeren in sensibiliseringscampagnes die verplicht elke reclameboodschap moet bevatten. De media willen dit ontwikkelen in samenspraak met de Kansspelcommissie en het Communicatie Centrum.
Anders dan een totaalverbod zullen deze maatregelen wel een impact hebben in de strijd tegen gokreclame.
Onze sector zal blijven ijveren voor een betere regelgeving die een juist evenwicht vindt in de strijd tegen gokverslaving en een verantwoorde inzet van publiciteit voor het gokspel.
Zin om meer te lezen?
- Ike Picone (VUB): “Difference Day zal mediaprofessionals opnieuw overtuigen van de waarde van hun job”
- Halewijn goed op weg naar de integratie ‘print-digital’
- Sterck: 10 jaar verfijning van een uniek concept
- Regering gaat akkoord over de concessie
- Op de boekenplank van…Kristine Ooms
- StuMPA 2023: maak kennis met de genomineerden