Magazines en hun online tegenhangers hebben weinig geheimen voor de leden van het WE MEDIA-team. Natuurlijk zijn er nog heel wat andere mensen die door dit onderwerp geboeid worden. Kristine Ooms, zaakvoerster bij De Deeluitgeverij, vertelt ons over wat op haar boekenplank ligt.
Welk magazine ligt er momenteel op uw salontafel?
De nieuwste Bahamontes natuurlijk, niet omdat ik zo’n fervente koersliefhebber ben maar vanwege de geweldige verhalen en fotografie, de uitmuntende eindredactie en prachtige vormgeving. Daarnaast ben ik me, in het kader van de Infografiekfabriek (een project waaraan we als De Deeluitgeverij werken en waarvoor we investeringsbudget hebben gekregen vanuit de relanceplannen kabinet Dalle), aan het verdiepen in het magazine The Delayed Gratification.
Welk magazineabonnement zou u nooit opzeggen?
Mijn abonnement op Eos Wetenschap, omdat het me elke keer weer verrast wat ze ons aan boeiende en straffe weten(schap)swaardigheden brengen en de grote diversiteit van hun aanbod.
Welke is de eerste krant die u ’s ochtends leest?
Ik lees bijna geen krant meer, en luister of kijk steeds minder naar het nieuws. Als ik toch nieuws voorgeschoteld krijg, dan erger ik me er vooral aan. Ik mis de verbanden en de inzichten, vraag me af waarom welk nieuws aandacht krijgt en ander nooit, en mis positief nieuws.
Wat is uw favoriete weekendkrant in de dagbladpers?
Mijn favoriete weekend(krant) is Zuurstof op Zaterdag, een digitale nieuwsbrief vanuit verschillende, onafhankelijke uitgevers die verdieping, kwaliteit en engagement hoog in het vaandel dragen. Een aanrader.
Welk boek ligt op uw nachtkastje?
“Wij zijn niet geïnteresseerd in nieuwe Van Goghs” van acteur en scenarist Geert Vermeulen. Het leest als een spannend jongensboek en het is een waargebeurd verhaal rond een verzwegen kunstcollectie. Geeft een ontluisterend idee over het reilen en het zeilen in de kunstwereld. Net uitgelezen ook: “De avond is ongemak” van Marieke Lucas Rijneveld, wat een schrijfkracht! En “Ik zal de wereld nooit meer zien” (Ahmet Altan), pakkend!
Wat is uw favoriete boek in uw bibliotheek?
Ik lees graag en veel en heb ook een zeer uitgebreide boekenkast. Klassiekers, historische romans, reisboeken, science fiction, jonge schrijvers én strips. Herlezen doe ik haast nooit. Heel moeilijk om een favoriet boek aan te geven. Al mag ik wel zeggen dat ik “Eric of het kleine insectenboek” van Godfried Bomans vroeger heb stukgelezen ?.
Zin om meer te lezen?