ICC-Code aangepast aan Digital&Social

De Raad voor de Reclame heeft de laatste versie van de internationale ICC-Code  voor reclame en marketingcommunicatie goedgekeurd. De aanpassingen beantwoorden aan de groei van de digitale communicatie en de sociale media. De JEP, Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame, zal de regels toepassen vanaf 2 september 2019.

De ICC-regels vormen wereldwijd zowat de bijbel inzake reclame en marketingcommunicatie. Elk land vertaalt ze, preciseert ze en zet ze vervolgens om in functie van zijn cultuur en reclamesector. In België zijn de lokale ethische codes geïnspireerd op de richtinggevende principes die bepaald worden door de ICC. De inleiding van de nieuwe ICC-Code haalt de belangrijkste wijzigingen aan:

– meer transparantie en kennisgevingen met betrekking tot commerciële content, die duidelijker tegenover redactionele en door de gebruikers gegenereerde inhoud geplaatst wordt:

 “Marketingcommunicatie moet duidelijk als zodanig herkenbaar zijn, ongeacht de vorm en het gebruikte medium. Communicatie die de verkoop van een product promoot mag daarom niet worden voorgesteld als bijvoorbeeld markt- of consumentenonderzoek, informatie afkomstig van gebruikers (user-generated content), een privéblog, persoonlijke post op sociale media of onafhankelijke beoordeling.”;

– een duidelijker toepassing op alle media en platformen, waaronder sociale media, mobiele toestellen, virtuele en marketingcommunicatie met artificiële intelligentie;

– toepasselijkheid op de relatie met andere spelers in het marketingecosysteem, waaronder influencers, bloggers, vloggers, verbonden netwerken, data analytics en ad techbedrijven, naast ontwikkelaars van algoritmes voor marketingcommunicatie.

ICC Belgium is de vertegenwoordiging van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC) in België. ICC is de wereldorganisatie van bedrijven. Zij vertegenwoordigt meer dan 45 miljoen bedrijven in meer dan 100 landen. Haar missie is om de handel ten goede te laten komen van iedereen, elke dag en overal. De grootste bedrijven ter wereld, vele KMO’s, advocatenkantoren, beroepsorganisaties en kamers van koophandel zijn lid van het ICC.

 

Lees ook over de JEP:

JEP lanceert WIKIREGS

Bijzonder jaar voor de JEP