Bijzonder jaar voor de JEP

JEP logo

Uit het jaarverslag van de Jury voor Ethische Praktijken (JEP) blijkt dat 2017 een bijzonder jaar was.

2017 was het jaar van de uitbreiding van het bevoegdheidsdomein en de JEP lanceerde sinds langs nogmaals een informatiecampagne. Dit heeft geleid tot een toename van het aantal klachten met 44%.

Traditioneel was de JEP bevoegd voor het onderzoeken van de reclame-inhoud verspreid via massamedia, direct mail en e-mail. Nu komen daar de reclamedragers bij op verkooppunten (binnen en buiten), alle reclame-uitingen via digitale media, alle affichage alsook alle brochures en folders. Voor 2017 was er een toename van 44% van het aantal ontvangen klachten waarbij 41% van deze toename te wijten was aan de uitbreiding van het bevoegdheidsdomein.

De lancering van de nieuwe informatiecampagne van de JEP had tot doel de actoren te motiveren om vaker het advies van de JEP te vragen voorafgaand aan de verspreiding van de campagne.

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) is het zelfregulerend orgaan van de reclamesector in België en werd opgericht door de Raad voor de Reclame.

Raadpleeg het jaarverslag 2017 en het persbericht van de JEP.