Bpost over de verdere bedeling van magazines en kranten

[via MediaSpecs] Wekelijkse tijdschriften en kranten zijn dringende zendingen die dagelijks worden bedeeld met een D+1 garantie. Niet dringende zendingen voor de andere magazines worden twee maal per week bezorgd met een D+2 garantie. De directie van Bpost heeft meer uitleg gegeven op een infosessie van WE MEDIA.  

In 2016 nam bpost het persdistributiebedrijf AMP over van Lagardère. Waar vroeger AMP de winkels bediende voor de “ losse verkoop” en bpost zorgde voor de bedeling van de abonnementen, is in januari 2019 besloten om de distributie van de kranten en tijdschriften te centraliseren in de business unit BU Press. “Vroeger reden er twee vrachtwagens van en naar dezelfde punten, nu wordt het transport gecombineerd.” zegt Tom Vermeirsch, Chief Commercial Officer van Ubiway en Marketingdirecteur BU Press bpost. De tijdwinst is enorm, met onder meer een belangrijk kwalitatief voordeel.

Het gaat over grote volumes: 5.000 krantenwinkels krijgen alle kranten en tijdschriften voor de losse verkoop, 150.000 exemplaren. Er zijn ook nog altijd 65.000 abonnementen die via de krantenwinkel aan huis bezorgd worden. Via de postbode komen dagelijks nog eens 800.000 abonnementen op het juiste adres terecht. Elk jaar sluiten er enkele honderden zelfstandige winkels. In 2019 deden 228 winkels voorgoed de deuren dicht. Niet alleen de “losse verkoop” van de persproducten maar ook de twee andere pijlers van zijn omzet, tabak en lotto, staan onder druk. Diversificatie is heel vaak de oplossing. BU Press helpt de winkeluitbater met een verbreding van het assortiment (boeken, speelgoed, drank en snoepgoed) en de administratie.

Bpost gelooft zelf nog in de waarde van retail en plant voor de volgende jaren de opening van nieuwe winkels.

Tom Vermeirsch benadrukt het belang van het goede partnership met de uitgevers. Voor de uitgevers worden alle commerciële contacten met bpost gecentraliseerd in één Service Center met een team van meer dan 10 personen.

Het hele logistieke proces is een complexe en dure zaak, maar bpost is ervan overtuigd dat de harmonisatie van de distributie van losse verkoop en abonnementen een garantie geeft voor de toekomst. De gemeenschap heeft recht op een zeer divers media-aanbod en daar wil bpost zeker aan bijdragen, op lange termijn.

Nieuwe organisatie van de postbedeling

Het verdienmodel van bpost staat sterk onder druk. De inkomsten dalen. De brievenpost brengt op zich wel geld op, maar de volumes dalen enorm. En er is de gestage daling van het volume persproducten. De digitalisering laat zich voelen. Kostenbeheersing is de enige manier voor bpost om te overleven.

Yves Remy is directeur Strategy & Transformation en geeft heldere toelichting bij het geplande nieuwe distributiemodel. Vanaf maart 2020 wordt de bedeling van de post anders georganiseerd.

De verschillende zendingen worden opgedeeld in twee groepen.

(1) Dringende zendingen

  • brieven waarvoor de burger een prior-zegel heeft betaald met een Dag+1-garantie
  • wekelijkse tijdschriften
  • aangetekende zendingen
  • pakjes
  • rouwbrieven

(2) Niet-dringende zendingen

  • brieven met een niet-priorzegel, dus met een Dag+3-garantie
  • ZZA (zendingen zonder adres) ofwel niet-geadresseerd drukwerk
  • maandbladen en andere niet-wekelijkse periodieke tijdschriften
  • kerstkaarten

De postrondes zullen worden opgesplitst in twee zones (X en Y op de foto hieronder). Beide zones krijgen dagelijks alle dringende zendingen. De niet-dringende zendingen worden maar 2 keer per week bedeeld; op maandag en woensdag in de ene zone (X) en op dinsdag en donderdag in de andere zone (Y). Op vrijdag worden enkel de dringende zendingen bezorgd. Terzijde, de verdeling van kranten blijft gegarandeerd via aparte dagelijkse rondes. De bedeling van magazines en kranten blijft gegarandeerd.

Een uitgebreider verslag vind je op mediaspecs.be

 

Zin om meer te lezen?