Klaus Van Isacker (Bruzz) over 30 jaar hoofdredacteurschap

Van Isacker

Het Laatste Nieuws, VTM, De Morgen, De Tijd/L’Echo en Bruzz. De carrière van Klaus Van Isacker lijkt sterk op de volledige portfolio van Belgische nieuwsmedia. We gingen met hem in gesprek over de evoluties in ons vak.

Dungezaaid zijn ze… de hoofdredacteurs die meer dan tien of twintig jaar de functie uitoefenen. Klaus Van Isacker mag dan ook tot opperhoofdredacteur worden uitgeroepen. Bijna dertig jaar is hij – met enkele korte tussenpozen – hoofdredacteur en dat bij verschillende mediamerken. Daaronder heel wat jaren als hoofd Informatie bij VTM, maar ook De Morgen, De Tijd/L’Echo en Bruzz staan op zijn cv. Bij de multimediale Brusselse mediagroep is hij intussen opnieuw aan de slag, sinds de zomer van 2024.

U bent intussen zowat dertig jaar hoofdredacteur. Wat zijn de belangrijkste veranderingen? 

De neiging is groot om AI te vermelden als grootste verandering in de afgelopen jaren. Maar eigenlijk is AI niet meer (of minder) dan een volgende evolutie in wat de grootste verandering in de journalistiek is: er zijn heel wat middelen bijgekomen om het goed te doen.

Toen ik in 1988 bij Het Laatste Nieuws een reeks wilde maken over de twintigste verjaardag van mei ’68 heb ik twee weken doorgebracht in het krantenarchief. En dan had ik enkel nog maar alle informatie doorgenomen en opgelijst wat echt belangrijk was.

Goed bronnenonderzoek voor een dergelijke reeks speel je nu op één dag klaar. Met dank aan internet, aan Wikipedia en nu ook aan AI. Al zie ik met de komst van AI ook de gevaren toenemen. Goede bronnenkritiek wordt nog crucialer. Daarom is het ook goed dat heel wat redacties aan een charter werken, ook wij bij Bruzz.

Waar zit het gevaar?

Dat zit niet enkel bij AI. De digital first flow op de redacties houdt de grootste risico’s in. Het zorgt voor slechte kwaliteit omdat basis checks wegvallen en de evaluatie van hoofdredacteurs en journalisten nu op basis van het aantal kliks gebeurt. Dominante nieuwssites zoals bijvoorbeeld HLN.be, met bijna drie miljoen unieke bezoekers per dag, hernemen systematisch wat trending is op sociale media, omdat ze weten dat die heel goed gelezen worden. Maar dat is een bazooka zetten op polarisatie, en daar spinnen figuren als Trump garen bij. 

Ik roep uitgevers, hoofdredacteurs en journalisten op om op dit vlak dwingend aan introspectie te doen.

Welk medium heeft in dertig jaar de grootste verandering doorgemaakt?

Ongetwijfeld de schrijvende pers en dan meer bepaald de kranten. Zij hebben met succes een digitaal model in de markt gezet en slagen er nu ook in daar een succesvol businessmodel aan te koppelen. Kranten hebben het positieve van de digital first-aanpak omarmd.

Welke mediamerk heeft zich echt heruitgevonden?

Internationaal noem ik The New York Times. Bij het aantreden van Donald Trump in 2016 was het zo goed als failliet, maar ondertussen is het opnieuw het leidende medium dat het ooit was. Daar hebben een aantal spraakmakende reeksen toe bijgedragen. Ik denk aan Trump’s First 100 Days of het verhaal rond Harvey Weinstein.

Een mediamerk in België? Dan kies ik voor een groep: DPG Media. Heel straf hoe stap voor stap de complementariteit tussen de merken en de crossmedialiteit werden uitgebouwd. In België, maar ook in Nederland en Denemarken. Al ben ik ook een grote fan van hoe VRT Max is uitgerold. De strategie daarrond zit heel juist.

Ik ben er hard van overtuigd dat sterke mediamerken zullen blijven bestaan. Ze stralen immers vertrouwen en herkenbaarheid uit.

U hebt zowel tv als geschreven pers op uw cv. Wat vindt u het leukst?

Mij gaat het mij niet om het medium, zolang het maar nieuwsmedia zijn. Eigenlijk houd ik van sterke mediamerken, zoals VTM of Het Laatste Nieuws. Daarom zit ik nu ook zo goed bij Bruzz. Hier draait het om bereik, maar ook om de labofunctie die we hebben. Hoe kunnen we slim omgaan met de crossmedialiteit? Dat is de vraag die we ons elke dag stellen.

Hoe denkt u over crossmedialiteit? We kunnen niet zonder, maar bij sommige media is het niet echt een succes…

Crossmedialiteit wordt in mijn ogen nog te weinig goed ingezet. Er is nog altijd heel veel content die voor print gemaakt wordt en niet online ter beschikking is. Uitgevers hebben nog werk in het packagen ervan.

Magazines hebben de omslag naar digital nog niet volledig gemaakt. Om daarin succesvol te zijn, moet je volgens mij all-in gaan met je voornaamste merk. Een groep als Roularta zou voor hun lifestyle-bladen van Libelle het enige digitale merk moeten maken en daar online extensies rond bouwen. De nieuwsmagazines Knack en Trends zou je digitaal ook onder één titel moeten kunnen groeperen.

Ik ben evenwel niet zeker dat een crossmediale aanpak voor magazines de enige mogelijke keuze is. Bladen als The Economist en The New Yorker bewijzen dat een slimme niche in print zeker een goede keuze is. Papier blijft immers voor kwaliteit staan. Sabato van De Tijd had lange tijd nauwelijks een online verlengstuk. Nu worden de eerste echte stappen gezet, maar misschien is het een merk dat gemaakt is voor print en niet voor digital.

Hoe denkt u als hoofdredacteur over sociale media? Bij steeds meer mensen is het de belangrijkste of zelfs enige nieuwsbron.

Het is een interessante evolutie. Allereerst zijn sociale media een handige informatiebron om snel veel informatie te verzamelen of inzichten op te doen. Maar net als met de digital first-aanpak moeten we opletten dat media niet volgen in het polariseren.

Daarnaast zijn sociale media een belangrijk kanaal om nieuws naar buiten te brengen, meer bepaald naar de digital natives. De Standaard ging daar bij de parlementsverkiezingen heel slim mee om. Ik zie sociale media niet noodzakelijk als een kanaal om traffic naar je betalende kanalen te genereren, wel als een manier om een jonge doelgroep aan te spreken en te zorgen dat je die kan converteren naar het moedermerk op het moment dat ze wat ouder zijn, dat ze beginnen te werken. Ondertussen heb je een heel nauwe band kunnen opbouwen.

Ook hier moeten media hun voornaamste taak vervullen: zorgen dat ze als een betrouwbare partner gezien worden. Dat is en blijft de essentie, op welk kanaal dan ook. 

Streamer:

“We zijn met z’n allen immers de polarisatie aan het ondersteunen en figuren als Trump aan de macht aan het brengen.”

LAS U DIT AL?