Het Coronadictaat gaat zijn derde jaar in. Derde keer goede keer om het echt in te dijken als we de laatste evoluties in ziektesymptomen mogen geloven. Een kantelpunt. Dat hebben we ook nodig in 2022 in belangrijke politieke mediadossiers: het uitgeversrecht, de opdracht voor de verdeling van kranten en magazines, de digitale versnelling in meten en weten, de operationele investeringen.
De versnellingen en evoluties in onze mediasector zijn recht evenredig met die van de Covid-pandemie. Hergroeperingen, fusies, overnames, nieuwe strategieën, wat een golf bij uitgevers, mediabedrijven en regies. Op zoek naar schaalvergroting, de bundeling van krachten, risicospreiding, de zoektocht naar een nieuwe focus, de evolutie in alle processen.
Video en audio blijven aan terrein winnen. Actualiteit consumeer je snel en digitaal, kranten worden dunner. Diepgang en analyse hebben een langere houdbaarheidsdatum en lees je meer op papier. Klassieke kranten- en magazine-uitgevers en hun redacties groeien naar elkaar en in elkaar. Magazine-uitgevers maken meer dan ooit hard nieuws en dus digitaal. Krantenuitgevers maken dikkere magazines als bijlage. De zuivere magazines zoeken een nieuwe plaats en zijn absolute community-bouwers met een trouw en geëngageerd publiek. Ook adverteerders weten dat, zo getuigen ook de reacties die we het voorbije jaar konden optekenen. In de onderhandelingen voor de verdeling van kranten en magazines aan de abonnees zijn deze boodschappen zeer belangrijk: papier herwint haar waarde en zal belangrijk blijven.
Onze digitale investeringen moeten echter nog toenemen. De digitale revolutie is immers maar pas begonnen. Een hele rits nieuwe technologische mogelijkheden komt op ons af om onze publicaties nog sneller, met nog meer kwaliteit op verschillende platformen en distributiekanalen bij de burger te brengen. De uitbouw van die digitale transformatie met de steun van de overheden is dan ook een zeer belangrijk project in 2022.
Het zijn de middelen die ons moeten toelaten om de band met ons trouw publiek nog meer aan te halen. Daar ligt onze grootste rijkdom, daar ligt de kern van ons business model. Het is belangrijk dat in politieke dossiers als Digital Markets Act (DMA) en Digital Services Act (DSA) uitgevers en kwaliteitsvolle lokale media de controle over de relatie met die consument kunnen blijven behouden en dat die controle niet uitsluitend in de handen komt van de grote distributieplatformen die vandaag al een dominante positie hebben.
Tegenover die grote platformen ligt een belangrijk sleutelstuk in de wettelijke verankering in België van het Europees uitgeversrecht zodat uitgevers eindelijk een wettelijke basis hebben om een juiste vergoeding te kunnen krijgen voor het hergebruik van hun publicaties door die grote distributiebedrijven. De wet had er vorig jaar in juni al moeten zijn. De teksten liggen klaar voor parlementaire behandeling. Ook die versnelling moet er nu eindelijk komen! Het kan echt een happy year worden.

Xavier Bouckaert
Voorzitter WE MEDIA
Zin om meer te lezen?
- Foto’s gebruiken op het internet: wat te doen?
- Nieuwe tarieven voor de privékopie
- Recht op vergetelheid versus archivering
- MediaSpecs integreert DAT Belgium label in cross-mediale databank
- Label voor copyshops in regel met het auteursrecht
- De Europese pers in gevaar!
- Met WE MEDIA naar de beurs La Presse au Futur in Parijs
- DAT label: transparant, objectief en betrouwbaar
- België is natisch magazine Seatalk rijker
- Papier betekent vertrouwen