Hoe AI en liquid content magazines bij jongere doelgroepen kunnen brengen

Florent Diverchy

Betekent AI de doodsteek van magazines? Of het begin van de heropleving? Dit is hoe Florent Diverchy, Marketing Intelligence Manager van Produpress en WE MEDIA-bestuurder, ernaar kijkt.

Een haat-liefdeverhouding. Beter kunnen we de houding van uitgevers tegenover AI niet omschrijven. De sombere kant van de zaak is voor velen meteen duidelijk. Waar uitgevers tot nu toe konden overleven in een digitale context waar zoekmotoren met een groot deel van hun content gaan lopen, zorgt AI voor een nog complexere situatie.

Zoekmotoren kunnen nu hele stukken content gewoon overnemen in hun antwoorden. Denk maar aan Google dat met AI Overview een antwoord brouwt op basis van meerdere bronnen en het zo overbodig maakt door te klikken op links. WE MEDIA schreef recent een onthutsend artikel waaruit blijkt uitgevers sinds de komst van AI Overview heel wat minder traffic op hun site kunnen verwelkomen. Online doen percentages tussen 30 en zelfs 70% de ronde.

De vraag is natuurlijk of uitgevers voor hun content vergoed zullen worden. En zo ja, hoe? Wordt er een vergoeding voorzien via naburige rechten? Zal een auteursrechtenmaatschappij zoals Reprobel de inning voorzien? Of gebeurt er helemaal niets?

Gelukkig is het geen zwart-witbeeld. AI biedt uitgevers ook de kans om – eindelijk? – volop in te zetten op liquid content. De toekomst is niet meer aan de mediatypes, wel aan media die erin slagen via zoveel mogelijk kanalen aanwezig te zijn waar ook hun doelgroep zit.

En laten we eerlijk zijn… daarin zijn magazines niet de beste leerlingen van de klas. De stap naar het digitale verliep voor de ene al iets beter dan de andere, en op vlak van events zijn er heel wat straffe realisaties, maar verder?

Daarom vind ik de evolutie van podcasts zo interessant. Voor het eerst zijn bepaalde media elkaars concurrent: zowel radio- als tv-zenders als de pers zien er een manier in om hun content op een andere manier te verspreiden om zo meer mensen te bereiken.

En hier kunnen uitgevers de opportuniteiten van AI uitspelen. Een AI-tool die tekst omzet in gesproken taal bijvoorbeeld. In het buitenland zijn uitgevers als BBC hier al stevige stappen in aan het zetten.

Maar ook in eigen land zie ik initiatieven oppoppen. Dat werd ook duidelijk op MIX Vlaanderen, de inspiratiedag die de Vlaamse overheid recent opzette om een stand van zaken te geven van de mediaprojecten die via de Vlaamse Veerkracht ondersteund werden. Podgrond heeft de ambitie een portal voor alle Vlaamse podcasts te worden, terwijl Vlaamse Voice een tool ontwikkelt om te zorgen voor Vlaamse stemmen bij text-to-speech (en niet langer de vaak Nederlandse stemmen die een drempel zijn voor succes in Vlaanderen).

Mijn raad aan uitgevers? Volg deze evoluties op de voet en neem eraan deel waar mogelijk. Spring! Het zal een nuttig instrument zijn om magazines en magazinemerken meer bekend te maken bij jongeren. Het is immers pas wanneer je bekend bent, dan mensen zullen overwegen om de stap naar jou te zetten.

Bij Produpress knippen we nu video’s van autotests met AI op om op TikTok te plaatsen. Dat leverde recent meer dan 2,5 miljoen views voor een video op. 2,5 miljoen mensen die met Le Moniteur Automobile in aanraking kwamen…

Of hoe AI een onontbeerlijk instrument kan zijn in de zoektocht naar innovatie van de magazine-uitgevers. Een instrument dat bovendien actief ondersteund wordt door de overheid. Spring!

Benieuwd naar de opinie van Bruno Koninckx over de innovatie in de magazinesector? Klik dan HIER

LAS U DIT AL?