Digital Innovators’ Summit Berlijn 2019

Technologie, betaalmodellen en klantgerichtheid.

technologie betaalmodellen klantgerichtheid

Uitgevers en mediabedrijven moeten in hun zoektocht naar een nieuwe toekomst voor goede journalistiek niet enkel hun interne cultuur aanpassen, ze moeten ook gemeenschappelijk meer samenwerken om de uitdagingen in de uitgeefsector aan te kunnen. Dat is de belangrijkste boodschap van Stephanie Caspar, directeur technologie en data bij de Duitse mediagigant Axel Springer. Zij opende zo het jaarlijks wereldcongres van FIPP van 25 en 26 maart. Het was meteen de rode draad voor het hele congres.

Wij waren met 13 vertegenwoordigers van WE MEDIA-leden goed vertegenwoordigd onder de 500 aanwezigen uit 40 landen. Digital first gedreven door goede technologie, een doorgedreven strategie naar “paid-content” en de consument centraal plaatsen in je model, zijn de pijlers voor de uitbouw van het succesvol mediabedrijf van de toekomst, zo leren we.

Klantgerichtheid

“Mediabedrijven hebben nooit echt moeten luisteren naar de consument” zegt Caspar en “Ze hebben daarin weinig expertise. Dat moeten ze leren. Het is daarom ook nodig om interne silo’s af te breken. Verschillende departementen moeten met elkaar leren samenwerken om de consument beter te leren begrijpen en zo hun product te verbeteren.”

De centrale vraag bij een nieuwe technologie of een nieuw product moet steeds zijn: is dit nuttig voor de consument, is dit belangrijk voor hem?

Uitgevers moeten beseffen dat ze meer dan ooit moeten testen, zoveel mogelijk data moeten verzamelen en gebruiken. Onze bedrijven moeten flexibeler zijn en voortdurend klaar zijn om hun business te veranderen. We moeten onze cultuur van werken binnen onze ondernemingen dringend veranderen.

Willingness to pay

Hoopvol doorheen het hele congres is alvast de bevestiging van de boodschap dat elk onderzoek aantoont dat de burger bereid is om te betalen voor goede journalistiek en goede content.

Dat blijkt ook meer en meer in de inkomstenstromen. De inkomsten uit digitale abonnementen nemen gestaag toe. Volgens het Reuters zou zelfs de helft van de uitgevers de focus voor volgend jaar volledig leggen op digitale abo’s.

Gratis content om te lokken via sociale media wordt verlaten. Zoals ook op ons eigen Magnify-congres reeds herhaaldelijk gezegd: paywalls zijn de toekomst.