Zuurstof op zaterdag: het magazinealternatief van de weekendkrant

Zuurstof op Zaterdag

Naamsbekendheid, extra bereik en misschien wel extra abonnees of lezers. Drie troeven van het cross-uitgeversinitiatief dat Zuurstof op Zaterdag is. Zullen we binnenkort meer van dergelijke samenwerkingen zien? Wij polsten bij Koen De Buck (De Deeluitgeverij), één van de initiatiefnemers.

Apache, Lava Media, Pasar, Eos Wetenschap, Samenleving & Politiek, Tijdschriften van Folio, De Wereld Morgen, MO* Magazine en De Lage Landen. Negen zeer uiteenlopende magazinetitels van evenveel uitgevers.

Wat deze magazines wel gemeen hebben, is dat ze stuk voor stuk door onafhankelijke uitgevers gemaakt worden. En die hebben twee jaar geleden de krachten gebundeld voor een wekelijkse newsletter, die als traffic tool én conversiemachine dienst doet.

Drijvende kracht achter het initiatief is De Deeluitgeverij. Co-founder Koen De Buck legt uit hoe Zuurstof op Zaterdag ontstond: “Dit initiatief komt voort uit een project ingediend voor het Vlaamse Relanceplan dat Innovatie in de Media moest stimuleren. Het newsletterproject haalde het niet, maar het bracht ons wel op het idee om een gratis weekendkrant online te maken.”

Elke week een artikel per magazine

Het concept van Zuurstof op Zaterdag is erg simpel: alle partners leveren elke week een artikel aan waarnaar in de nieuwsbrief wordt gelinkt. De enige voorwaarde is dat die niet achter een pay- of andere wall zit. “Zo krijg je als lezer dus elke week negen verhalen”, aldus Koen De Buck. “Sinds een tijdje bieden we daarnaast elke week ook nog een podcast van een van de deelnemende titels aan. Zo krijg je elke zaterdag toch een mooi gestoffeerde weekendkrant.”

De Deeluitgeverij zorgt voor de verzending van de nieuwsbrief, de opvolging en de rapportering van de resultaten. Iets waarvoor elk van de uitgevers een klein bedrag betaalt. “Op geregelde tijdstippen zetten we ons samen om resultaten en toekomst te bespreken”, klinkt het bij Koen De Buck.

Bijna 5.000 abonnees

En die resultaten mogen er best wezen: na twee jaar heeft Zuurstof op Zaterdag bijna 5.000 abonnees. De opening rate ligt hoger dan 40%.

Voor de titels zijn er enkel voordelen. Ze verhogen de naamsbekendheid, ze krijgen er een extra bron van traffic naar de site bij en kunnen, als ze het slim aanpakken, ook daar voor conversie zorgen. “De deelnemende magazines zien dat return groot is”, besluit Koen De Buck.

Ook op merkenvlak is er volgens De Buck geen risico. Zuurstof op Zaterdag heeft geen ambitie om meer te worden dan de nieuwsbrief, zodat het niet kannibaliseert op de bestaande mediamerken. Net om die reden is het ook geen business model op zich. Dan zou die competitie zich wel kunnen manifesteren.

Andere mediatypes toevoegen

Dit wil niet zeggen dat Zuurstof op Zaterdag geen verdere toekomstplannen meer heeft. “Onze ambitie is niet om meer titels of artikels aan te bieden. Wel willen we een vervanger vinden voor het Nederlandse De Groene Amsterdammer, dat om logistieke redenen na een tijdje heeft afgehaakt. Onze grootste uitdaging is om nog andere media naast artikels en podcasts toe te voegen en om de promotie nog beter te voeren.

Meer voorbeelden in de toekomst?

An sich zijn er in de internationale laat staan Belgische mediawereld weinig andere voorbeelden van dergelijke redactionele samenwerkingen tussen uitgevers te vinden, met Courrier International als uitzonderingen. Koen De Buck is dan ook goed geplaatst om te beoordelen of er nog opportuniteiten liggen en waarvoor je dan best oplet.

“Er zit zeker toekomst in dit type initiatieven”, klinkt het. “Het biedt een soort van megafoon voor de kwaliteit van nicheuitgevers. En daarnaast hebben mensen graag een breed spectrum aan informatie en inspiratie, maar hebben ze weinig tijd. Een dergelijke nieuwsbrief doet hen tijd winnen.”

“Sowieso ben ik er ervan overtuigd dat het slim is om als uitgever de samenwerking te zoeken”, besluit Koen De Buck. “Het brengt je verder, zeker als je ervoor zorgt dat je je eigenheid niet verliest.”

LAS U DIT AL?