Het ontwerp van Europese wetgeving over de digitale markten (Digital Markets Act) creëert een monopolie op de informatieverstrekking voor de grote platformen in een rol als controlerende toegangspoort of « gatekeepers ».
Het pluralisme van de media en de diversiteit van publicaties in kranten en magazines zijn een absolute voorwaarde voor een onafhankelijke en pluralistische opinievorming in de Europese Unie. De toegang garanderen van al die diversiteit is absoluut noodzakelijk herinneren de Europese federaties van kranten- en magazineuitgevers ENPA en EMMA, waarvan ook WE MEDIA lid is, naar aanleiding van de Internationale Dag van de toegang tot informatie.
De wetgeving op de digitale markten (DMA) is een historische en mogelijk enige kans voor de EU en de Europese pers om het onevenwicht op die markt dat ontstaan is door de platformen « gatekeepers », te beëindigen en een eerlijke, niet discriminerende distributie van de vrije Europese pers te verzekeren. Maar momenteel zijn de voorliggende voorstellen van het DMA-ontwerp onvoldoende. Wij brengen de volgende punten nog eens onder de aandacht:
- De voorwaarden van niet discriminerende toegang mogen niet worden beperkt tot enkel de app-stores maar moeten worden uitgebreid tot alle essentiële platform-diensten in het bijzonder de zoekmachines en het monopolie van de sociale netwerken.
- De invoering van een verplichting voor zij die de toegang controleren om deel te nemen aan bindende procedures tot billijke prijsbepaling voor diensten zoals het toestaan van octrooien en het uitgeversrecht.
- De DMA moet niet enkel een totaalverbod opleggen voor de zelfpromotie maar ook op een voordeeltarief ten opzichte van derden.
- De controleurs van de toegang mogen niet discrimineren in de rangorde van aanbiedingen op basis van al dan niet betalende aanbiedingen.
- De webbrowsers moeten mee onder de toepassing vallen van de wetgeving.
- Er moet een verbod zijn om data van verschillende diensten met elkaar te combineren ongeacht of er toestemming is van de gebruiker.
Als de Europese regeringen en het Europees Parlement deze mankementen niet rechtzetten in de wetgeving, dreigt deze wet een vodje papier te zijn dat in bepaalde gevallen het onrechtvaardig gedrag van de « gatekeepers » zelfs wettigt.

De voorzitter van EMMA, alsook van WE MEDIA, Xavier Bouckaert, zegt : « De dominante platformen op de markt, die ook mediapublicaties aanbieden, hebben een toenemende invloed op de opinievorming van de burgers. Het zijn deze platformen die beslissen welke media en welke inhoud de burgers te zien krijgen en in welke vorm. Wij roepen de Europese regeringen en het Europees Parlement op om te verzekeren dat de DMA niet faalt in de strijd tegen het misbruik van deze platformen « gatekeepers ».
De voorzitter van ENPA, Jean-Pierre de Kerraoul, verklaart : “De discriminatie door de platformen « gatekeepers » moet verboden worden en een bindende procedure is nodig in geval van conflict om een billijke prijs te bepalen voor de diensten (een licentie op het uitgeversrecht). Als de DMA het evenwicht op de digitale markten niet kan herstellen, riskeert het een wetegeving te worden ter bescherming van de « gatekeepers » die het net behoort te reglementeren. De Europese wetgevers moeten zich zeer bewust zijn daarvan. »
EMMA ENPA Position Paper on the DMA
Voor meer info, neem contact met Ilias Konteas, Executive Director EMMA-ENPA
Zin om meer te lezen?
- België is natisch magazine Seatalk rijker
- Papier betekent vertrouwen
- StuMPA 2020-21: and the winners are…
- CIM: Persstudie pauzeert
- DAT Belgium: groeiende valorisatie
- Adverteerders erkennen steeds meer het belang van lokale media
- Bpost: persbedeling is een prioriteit
- Richtlijn Financiële Berichtgeving
- Digital Ad Trust Belgium bereikt 63% van alle Belgen
- Oog op de toekomst
- De druk op de GAFA’s neemt toe