Begin nu met podcasten en durf experimenteren

opleiding podcast

In april leren Kato Poelmans (podcastcoördinator bij Het Belang van Limburg) en Caroline Prévinaire (oprichter van lvdt.studio) de leden van WE MEDIA de kneepjes van het podcastvak aan. In aanloop naar hun opleidingssessies strikten we hen voor een boeiend dubbelgesprek over een medium dat niet nieuw is, maar uitgevers wel heel wat nieuwe opportuniteiten voorschotelt.

Schrijf u vandaag nog in voor de opleidingen!

23 april 2025 – WE MEDIA Academy: Hoe begint u aan een podcast? Basistraining podcasts maken (NL)

24 april 2025 – WE MEDIA Academy : Conception et narration du podcast natif (FR)

Waar mogen we podcasting vandaag situeren op de hypecyclus?

Caroline: “Podcasting is geen hype. Hier hebben we de trein gewoon lange tijd gemist. We beginnen een technologie die op zich al meer dan twintig jaar oud is pas sinds een vijftal jaar echt te omarmen.”

Kato: “Zoals steeds bij innovaties: Amerika eerst, dan Nederland, en een hele tijd later volgen ook wij. Toch zou ik het op dit moment wel een hype noemen, want het is een booming business geworden en een trein waar iedereen nu voluit lijkt op te springen.”

Caroline: “Het grote voordeel van die trage adoptie is alleszins dat we kunnen leren uit de fouten die anderen al gemaakt hebben.”

Booming business, ook in het Belgische uitgeverslandschap?

Kato: “In Vlaanderen zeker en vast, of toch onder de dagbladen. De Standaard was de eerste krant die het grote potentieel ervan erkende en ermee aan de slag ging, maar in dat deel van de sector blijft niemand nog achter. En gelukkig maar, want het is een zeer geschikt instrument om op een nieuwe manier met je publiek te connecteren. Het zou zonde zijn om deze trend niet te benutten.”

Caroline: “Helemaal akkoord. Ik ben net langsgegaan bij House of Media, dat De Standaard, L’Echo en De Tijd ondersteunt bij het ontwikkelen van hun podcasts, en ik merk dat er steeds vaker ook een sterke redactionele strategie achter schuilgaat – misschien nog meer in Vlaanderen dan in Wallonië. Zo brengen veel titels enerzijds dagelijkse nieuwspodcasts en anderzijds diepgaande podcasts rond specifieke topics. Content die werkt. Dit zijn en blijven tenslotte de media met het grootste bereik.”

Voor kleinere magazinemerken is de drempel om met podcasting van start te gaan vaak groter. Moeten ook zij de stap wagen?

Kato: “Absoluut. We merken elke dag dat podcasts de unieke troef hebben om een meer intieme, persoonlijke connectie met het publiek te creëren, iets waar ook magazinemerken ongetwijfeld op uit zijn. Wat die barrières betreft, is het belangrijk om te weten dat de lat qua kwaliteit niet torenhoog hoeft te liggen. Het is tegenwoordig ook veel gemakkelijker om zonder hoogtechnologische studio een meer dan degelijke opname in elkaar te boksen. Hoe klein je ook bent, het is altijd een goed idee om te starten met podcasting.”

Caroline: “Wat podcasts zo geweldig maakt, is de kracht van het verhaal. Het vertrouwen in de media en de journalistiek staat vandaag op een laag pitje, mensen accepteren informatie niet zomaar. Wel, in een podcast geef je als journalist niet enkel het nieuws mee, maar ook het proces om tot dat nieuws te komen. Dat verandert alles en maakt podcasting een enorme opportuniteit voor mediamerken.”

Dat een torenhoge kwaliteit geen must is, biedt kansen, maar lijkt tegelijk behoorlijk uitdagend voor uitgevers. Ze moeten hun identiteit – hoogstaande producties ontwikkelen – enigszins opgeven.

Kato: “Enerzijds blijft het een groeiproces, waarin je al doende leert en zo alsmaar betere content zal creëren. Anderzijds ben ik er niet van overtuigd dat super kwalitatieve podcasts beter zijn. Een iets minder afgeborstelde productie lijkt me net intiemer en persoonlijker.”

Caroline: “Zolang je maar investeert in een goede geluidskwaliteit. Slechte audio doet letterlijk pijn aan de oren en dat kan niet de bedoeling zijn. Maar podcasting is inderdaad veel toegankelijker, onder meer dankzij betaalbare tools als RØDECaster en doordat ook AI stilaan doorbreekt in dit domein.”

Wat zijn, naast die toegenomen toegankelijkheid, de grootste trends in podcasting?

Kato: “Vodcasts. Zelf begrijp ik de aantrekkingskracht ervan niet helemaal, maar bij een jonger publiek slaat de combinatie van audio en video duidelijk aan. Er hoort evenwel een belangrijke kanttekening bij: vodcasts vragen logischerwijs een veel groter budget dan podcasts.”

Caroline: “Dat is budgettair inderdaad een moeilijk gegeven, zeker voor beginners. Maar het is wel de toekomst, aangezien je je doelgroep de keuze laat tussen luisteren en kijken. Ook qua topics zijn er zeker trends – denk aan de populariteit van true crime – maar daar zou ik niet te fel op focussen. Podcasts zijn immers het nichemedium bij uitstek. Je eigen niche vinden en daarmee een welomlijnde doelgroep bedienen, het is misschien wel de beste strategie in podcasting.”

Dat zal veel uitgevers als muziek in de oren klinken.

Caroline: “Klopt, het is een grote kans voor nichetitels. Je zal lagere bereikcijfers halen dan de nationale radiozenders, maar een veel hoger engagement van de lezer-luisteraar.”

Kato: “De cijfers liegen niet: velen besteden wel een half uur of een uur van hun tijd aan een podcast.”

Door de lage betalingsbereidheid van platformen als Spotify blijft het moeilijk om een businessmodel aan dit medium te koppelen. Een alternatief middel om er inkomsten uit te puren zijn partnerships met merken, in de vorm van native advertising of een branded podcast bijvoorbeeld. Staan adverteerders hiervoor open?

Caroline: “Ik denk het wel en geef hen helemaal gelijk, net omdat bij nichetitels, nichetopics en nichepublieken ook nichemerken horen. Als adverteerder bereik je zo misschien een gering publiek, maar wel precies het juiste. Zo kwam ik onlangs een verbluffende statistiek tegen in een studie: 79% bezoekt de merkwebsite na het horen van een aanbeveling in een podcast. Als je dit type advertising op de juiste manier aanpakt, smeed je als merk een connectie met je doelgroep die via een andere weg gewoon niet haalbaar is.”

Tot slot: jullie opleidingen in het kader van WE MEDIA Academy staan voor de deur. Welke boodschap hopen jullie over te brengen?

Kato: “Begin nu met podcasten en durf experimenteren. Ja, het vraagt tijd, geld en moeite, maar je zal er een return of investment voor in de plaats krijgen. Niet per se een financiële return, maar zonder twijfel een versterkte relatie met je doelgroep.”

Caroline: “Ik ga eerst en vooral uitleggen wat podcasting precies inhoudt en welke regels erbij komen kijken. Want pas als je die goed kent, kan je er jouw voordeel mee doen.”

Benieuwd naar de tips & tricks van Kato Poelmans of Caroline Prévinaire? Schrijf je dan nog snel in voor een van de opleidingen!

23 april 2025 – WE MEDIA Academy: Hoe begint u aan een podcast? Basistraining podcasts maken (NL)

24 april 2025 – WE MEDIA Academy : Conception et narration du podcast natif (FR)

LAS U DIT AL?