5 redenen waarom alsmaar meer magazines inzetten op audiovisuele content

magazines audiovisuele content

Printmedia zetten steeds vaker de stap naar audiovisueel. Zo zien we sinds kort De Standaard op Tiktok, maakt Flair al een tijdje beauty- en kookvideo’s en konden we in 2021 het programma ‘Interieurtalent gezocht met vtwonen’ van het magazine vtwonen op VTM bekijken. Dat printmedia vaker inzetten op audiovisuele content is natuurlijk niet zomaar een trend. Zo zijn er verschillende redenen waarom het juist een slimme stap is om te zetten. Kortweg kunnen ze er extra inkomsten uit halen, een ander en breder publiek bereiken, meer aanwezig zijn in het medialandschap, brand awareness verhogen, en gewoonweg meegaan met de actuele trends en noden van hun doelpubliek.

1. Groter, ander publiek

Door ook audiovisuele content aan te bieden kunnen magazines en kranten een ander, en vaak breder, publiek aanspreken dan hun traditioneel lezerspubliek. Zo richten De Standaard en Humo zich duidelijk op een jongere generatie met hun TikToks, en dat loont. Terwijl De Standaard nog maar sinds maart actief is op het populaire sociaal medium, heeft de krant al bijna 8.000 volgers en werden sommige video’s meer dan 100.000 keer bekeken. Humo is al wat langer actief. Het weekblad heeft inmiddels meer dan 17.000 volgers op TikTok en video’s die meer dan 200.000 keer bekeken zijn. Ook Flair is actief op het platform en publiceert bijna dagelijks video’s op TikTok.

2.Brand awareness

Met audiovisuele content kunnen magazines en kranten hun doelpubliek bereiken via andere platformen, en zijn ze over het algemeen meer aanwezig in het medialandschap. Dit zorgt op zijn beurt voor meer brand awareness. Zo kon elke Vlaming in 2021 acht weken lang ‘Interieurtalent gezocht met vtwonen’ bekijken op VTM. Uiteindelijk werd elke aflevering van het programma bekeken door meer dan 100.000 Vlaamse gezinnen en kon vtwonen zo een ander en breder publiek bereiken dan zijn traditioneel lezerspubliek.

Ook Trends en Kanaal Z sloegen recent de handen in elkaar om samen “de grootste business en finance community van het land” te bereiken. Met deze samenwerking, en een daarbij horende nieuwe Roularta tv-studio en een hoop audiovisuele nieuwe content, wilden ze “de kijkers, surfers, lezers en luisteraars nog makkelijker toegang verschaffen tot alle content van Kanaal Z en Trends”.

3. + 4. Extra bron van inkomsten en user engagement

Audiovisuele content kan daarnaast een extra bron van inkomsten zijn voor magazines doordat het een extra opportuniteit is om te adverteren. Het magazine kan video’s posten op zijn eigen website en hier advertenties of samenwerkingen aan koppelen. Zo publiceert Flair bijvoorbeeld wekelijks kookvideo’s op zijn website waar advertenties aan voorafgaan, en waarin onder meer wordt samengewerkt met Albert Heijn en KitchenAid. Daarnaast kunnen magazines zoals Flair of Humo ook video’s op YouTube plaatsen waaruit ze, mits genoeg kijkers, inkomsten kunnen genereren uit de advertenties die YouTube plaatst. Niettemin genereert audiovisuele content ook clicks, en dus user engagement. User engagement heeft op zijn beurt heel veel voordelen zoals merkloyaliteit.

5. Wie niet mee is, valt uit de boot

In elk geval is audiovisuele content een toegevoegde waarde in het gamma van elk blad. Media moeten zich steeds aanpassen aan de veranderende online omgeving. Vandaag is die omgeving alsmaar meer gebaseerd op audio en video. In het digitale tijdperk waarin we ons vandaag bevinden moeten printmedia zich dus ook aanpassen, en daar hoort audiovisuele content bij. Wie niet mee is met de trend zal al snel uit de boot vallen, en dat valt op. Steeds meer magazines en kranten zetten de stap naar audiovisuele communicatie. Podcasts zijn nog nooit zo populair geweest en er zijn vandaag nog weinig bladen die geen gebruik maken van video’s.

Dit is deels doordat het technologisch gemakkelijker en goedkoper is geworden om audiovisuele content te produceren. Er zijn met andere woorden minder belemmeringen voor media om deze audiovisuele content te gaan maken, ermee te experimenten en het uiteindelijk ook te publiceren.

In 2019 nog keek de gemiddelde Belg al 4 uur en 46 minuten aan video’s per dag. We consumeren veel meer media dan pakweg 20 jaar geleden, en zeker meer audio en video. Door de komst van mobiele telefoons zijn we in het algemeen meer online en hebben we ook meer de mogelijkheid om audiovisuele content te consumeren. Met de opkomst van TikTok sinds de COVID-pandemie, is dit effect nog eens versterkt. Volgens Upthrust, een Belgisch marketingbedrijf, zouden 3,6 miljoen Belgen TikTok gebruiken. Per maand zouden er in België alleen meer dan 22 miljard video’s bekeken worden op het sociaal medium. Het is dan ook niet verwonderlijk dat kwalitatieve bladen ook de weg vinden naar populaire platformen zoals TikTok, of kortweg, naar de audiovisuele wereld.

Zin om meer te lezen?