Toenemende complementariteit tussen print en digital, verruiming van de lezerskring, … aan strategische projecten ontbreekt het Laurence Festraets niet. Sinds augustus vorig jaar is ze CEO van uitgeverij Halewijn, maar ook uitgever van het weekblad ‘Kerk & Leven’ – decennialang het meest gelezen magazine van Vlaanderen – en van de site kerknet.be.
Halewijn is actief op het internet en in print. Hoe verhouden beide dragers zich tot elkaar?
Beide dragers zijn complementair. Mensen hechten belang aan print als die achtergrondartikels ter uitdieping van bepaalde onderwerpen brengt. Print biedt bovendien een andere ervaring: je legt je krant of magazine op de salontafel en pakt ze later weer op om verder te lezen. Digital daarentegen is beter geschikt voor de actualiteit die je instant consumeert.
Kun je met digital ook een andere leeftijdscategorie bereiken dan met papier?
Ons weekblad spreekt inderdaad oudere lezers aan, terwijl digital de beste toegang biedt naar ons universum als we op jongere lezers willen mikken. Daarom moeten we de ‘crossmediale’ aard van onze publicaties opbouwen: digital first om kort op de bal te spelen en print ter uitdieping.
Die crossmediale benadering is nieuw bij Halewijn. Wat waren de eerste stappen?
We hebben de print- en internetredacties samengevoegd. Bijgevolg sturen we dus geen twee journalisten meer naar hetzelfde event, maar een iemand die de digitale aspecten ‘in real time’ voor zijn rekening neemt en dan een grondiger artikel over het onderwerp schrijft.
Er hoort ook een andere terminologie bij.
Inderdaad. We hebben het niet meer over abonnementen, maar over klantenrelaties.
Wat zijn na de fusie van de redacties de volgende etappes in de integratie van print en digital?
We gaan nog meer aan onze identiteit en de gemeenschappelijke waarden van print en digital werken. En aan onze specificiteit.
Waaruit bestaat die dan?
Onze krant die 132.000 abonnees telt, omvat 360 verschillende edities per week die verschillen op het vlak van lokale actualiteit. Ik zou de thema’s die ons publiek volgt in drie categorieën verdelen: de Kerk, spiritualiteit en maatschappelijke onderwerpen. Onze lezers houden ook veel van onderwerpen die verband houden met erfgoed.
Heeft het gedaalde kerkbezoek een negatieve impact op de verspreiding van de krant?
Ja, het feit dat er minder mensen naar de kerk gaan, heeft een rechtstreekse impact op onze verspreiding. Vandaar de noodzaak om ons op andere doelgroepen te richten en andere invalshoeken te vinden, meer bepaald via digital.
Zullen deze nieuwe invalshoeken ook helpen om adverteerders aan te spreken?
Vandaag telt onze site 245.000 unieke bezoekers per maand, maar dat cijfer is nog niet geregistreerd in het CIM. Zodra dat wel het geval is, zal onze doelstelling zijn om adverteerders aan te trekken, ook al is ons model niet afhankelijk van reclame. De krant wordt al sinds geruime tijd gecommercialiseerd.
Zin om meer te lezen?