Peter en Febe Ampe: vader en dochter samen op de Cannes Lions

Peter Ampe

De ene was er voor de pakweg 22ste keer (en won al 44 Leeuwen), de andere voor de eerste keer. Vader Peter Ampe (FamousGrey) en dochter Febe Ampe (StuMPA-winnaar) waren eind juni samen op de Cannes Lions en haalden daar allebei heel veel energie uit. “Febe is zonder het te beseffen mee opgevoed door reclameslogans.”

Hoewel ze allebei zo goed als de volledige week in Cannes waren tijdens de Cannes Lions (van 19 tot 23 juni), zagen Peter en Febe Ampe elkaar slechts tijdens een paar etentjes ’s avonds. Dat had veel te maken met hun respectievelijke programma’s. Peter was immers jurylid bij de Brand Experience & Activation Lions én gaf een presentatie over hoe neurodiversiteit kan leiden tot meer creativiteit bij bureaus en bedrijven (naar aanleiding van het boek ‘Abnormaal goed’, dat hij samen met Emily Rammant schreef). Febe was dan weer een van de StuMPA-winnaars en kreeg zo de kans haar eerste Cannes Lions te beleven, van talks over awarduitreikingen tot de befaamde drinks en feestjes.

Energieboost

Ondanks een vader die het festival al meer dan 20 keer had meegemaakt, had Febe zich niet erg voorbereid op de ervaring. “Ik wilde me laten verrassen en heb bewust op voorhand niet te veel informatie gevraagd aan m’n vader. Enkel bij m’n collega’s op m’n stageplaats polste ik snel. Ik wist vroeger wel dat papa naar Cannes trok, maar hij vertelde maar sporadisch over hoe het eraan toe ging.”

Het werd voor Febe een onvergetelijke trip, die voor een energieboost zorgde. “Ik ben net afgestudeerd en heb nu de drive om beter werk te maken. Ik wil ook op het podium staan. Zeker nu ik merk dat deze sector veel inclusiever wordt en meer maatschappelijke relevantie krijgt.”

Niet gewoon een toeschouwer zijn

In die zin verschilt haar beleving niet veel van hoe haar vader zijn eerste Cannes heeft ervaren. “Mijn eerste badge dateert van 1997, als ik me goed herinner. Wat ik in al die jaren telkens had, was gigantisch veel energie toen ik terugkeerde. Ook nu was dat weer het geval. Je kan er drie maanden mee verder…”

Ook ambitie delen vader en dochter. “Wat de rest van de wereld kan, kunnen wij ook. Laten we voor Leeuwen gaan en niet gewoon een van de vele toeschouwers zijn. Dat was mijn reactie na m’n eerste Cannes Lions”, vertelt Peter.

In al die jaren vindt hij trouwens dat er niet zoveel veranderd is. “Enkel de muziek en het aantal categorieën”, klinkt het. “Vroeger kwamen The Chemical Brothers draaien, nu komt A$AP Rocky optreden. Toen ik m’n eerste Leeuw won, waren er 3 categorieën, nu zijn er dat veel meer. De spelregels zijn wat gewijzigd, maar het spel is nog steeds hetzelfde.”

Eigen weg

Maar goed, enkele etentjes ’s avonds waren dus de enige momenten waarop vader en dochter elkaar tijdens de afgelopen editie zagen. “Voor mij was dat telkens heel leuk”, zegt Febe erover. “Hij vertelde me hoe hij naar bepaalde campagnes keek, gaf me wat inzichten over hoe de jury besliste en gaf me mee wat hij eruit leert.”

Het blijken zeldzame momenten geweest te zijn. Vader en dochter hebben het immers zelden over het reclamevak. “Ik heb er bewust nooit veel over verteld”, zegt Peter. “Ik vond dat ze het zelf moest ontdekken als ze dat wilde, dat ze haar eigen pad moest uittekenen. En dat is ze aan het doen.”

“Eigenlijk is het zelfs omgekeerd”, gaat de Creative Partner bij FamousGrey verder. “Ik wil vooral van mijn dochter en haar leeftijdsgenoten leren. Ik ben benieuwd naar hun ideeën, waarden en normen. Zij kunnen ons vak nieuwe zuurstof geven.”

Having potential is great when you’re 12

“Het klopt wat papa zegt”, bevestigt Febe. “Hij heeft me nooit gepushed om in de reclame te gaan. En ik wil bewust nooit op voorhand z’n mening weten. Wanneer ik werk voor school moest maken, toonde ik ‘m altijd pas achteraf mijn idee. Ik wil niet doorgaan als de dochter van Peter Ampe, ik ben Febe Ampe.”

De vader besluit: “Net daarom heb ik ze noch tegengehouden om in de reclame te gaan, noch het echt omarmd. Alhoewel, als ik er nu op terugkijk, heb ik Febe toch mee opgevoed met reclameslogans. Een van de slogans die ik wel eens aanhaalde, was ‘having potential is great when you’re 12’ van The Economist. Ze kent ‘m nog uit het hoofd. Als je talent hebt, vind ik dat je er ook iets moet mee doen.” Na deze eerste Cannes Lions-ervaring komt dat ongetwijfeld goed…

Volg Peter Ampe op LinkedIn

Lees ook: