StuMPA 2019: de winnaars

In het kader van de Young Creatives Day 2019 hebben de 20 genomineerden van de Student Magazine Print Awards hun creatie rond het magazine media voor de jury en talrijke toeschouwers verdedigd op vrijdag 5 april bij BBDO in Brussel.

Deze 20 laureaten werden geselecteerd door de jury van de 10de editie van de StuMPA* tussen de 86 studenten van het Hoger Kunstonderwijs grafisch ontwerp/publiciteit uit de 6 deelnemende scholen.

 Deze jury bestond uit 3 creatieven: Sam De Win (Prophets), Nathalie Strybos (Serviceplan) en Fred Zouag (mortierbrigade);  2 docenten van de deelnemende scholen: Isabelle Hubinon (HelHa) en Paul Moriau (ESA Le 75) ;  2 journalisten van de vakpers: Astrid Jansen (PUB – voorzitter) en Damien Lemaire (Media Marketing); 2 vertegenwoordigers van de uitgevers-leden van WE MEDIA B2C: Emmanuelle Michel (Ed. L’Avenir) en Tom Wattez (Roularta).

 

Gesteund door hun klasgenoten en hun docenten, hebben de 20 genomineerden het kaartje van de originaliteit gespeeld om hun project te verdedigen: zowel tijdens hun ‘live’ verdediging als in de video waarin zij hun project moesten presenteren, waren de creatieve talenten van morgen zeer geïnspireerd om de juryleden te charmeren.

Na meer dan 2 uur verdediging, hebben de 9 leden van de jury zich teruggetrokken om te delibereren. De punten werden aan elke student(e) toegekend volgens 6 criteria: het creatieve idee, de uitwerking ervan, het digitale concept, de link met het magazine, de video en de mondelinge verdediging van het project.

De taak van de jury was niet simpel … kort na 17 uur viel de beslissing.

 

1/ heeft de Gold StuMPA gewonnen

– Kato Vochten (LUCA School of Arts Ghent) en haar « Tijd-Schrift Humo ». De video HIER

2/ heeft de Silver StuMPA gewonnen

– Cyril Kindt (Saint-Luc Bruxelles) en zijn advertentie voor « La Croix-Rouge ». De  video HIER.

 3/ hebben de Bronze StuMPA gewonnen

– Julie Poisquet (LUCA School of Arts Ghent) en haar concept voor « A Knack for sustainability ». De video HIER.

– Aaricia Wiesen (HelHa) en haar advertentie voor « Escape Hunt ». De video HIER.

 

Kato en Cyril vertrekken in juni naar het internationale festival Cannes Lions 2019.

Julie en Aaricia worden uitgenodigd op het prestigieuze gala van Creative Belgium op vrijdag 24 mei in het casino van Knokke.

Tenslotte gaat de Best School Award dit jaar naar LUCA School of Arts Ghent, vertegenwoordigd door docente Anneke Rombaut en haar creatieve studenten.

Nogmaals proficiat aan alle deelnemers van de 10de editie van de StuMPA-wedstrijd. Bedankt aan de juryleden en aan BBDO voor het warme onthaal.

 

*De Student Magazine Print Award 2018-2019, StuMPA, is een initiatief van de Federatie van de Belgische uitgevers van magazines, WEMEDIA B2C in samenwerking met MM en PUB. De wedstrijd StuMPA is een creatieve wedstrijd en staat open voor alle 2de en 3de jaar studenten van het Hoger Kunstonderwijs grafisch ontwerp/reclame. Het uitgangspunt van de StuMPA is het media magazine. De studenten moeten creatief werken rond en met het media magazine (in al zijn vormen, als drie-dimensioneel voorwerp). Maar het is niet alles: ze moeten ook gebruik maken van de mogelijkheden die een digitale extensie biedt om hun idee een duwtje in de rug te geven.