Het Laatste Nieuws lanceert nieuwe HLN app

De begin mei gelanceerde app slaagt erin de content beter te structureren door deze multidimensioneel te brengen. De Kubus-app laat de lezers toe te swipen tussen de verschillende contentdimensies. De 4 contentdimensies of werelden die momenteel in de app beschikbaar zijn : ‘Nieuws’, brengt een overzicht van de bredere actualiteit ; ‘In de buurt’, covert het regionaal nieuws ; ‘Video’ zorgt voor entertainment en ‘Fun’ biedt spelletjes.

Door toevoeging van de werelden ‘Fun’ en ‘Video’ vergroot HLN het engagement bij haar gebruikers. “Het engagement wordt groter omdat ze zowel nieuws consumeren als gamen of video’s bekijken”, aldus Katrijn Vrints, Group Brand Manager Nieuwsmedia. “Door het luik entertainment eraan te koppelen, spreek je een nieuwe groep consumenten aan.”

Met ‘video’ zorgt de nieuwe HLN-app voor een dagelijkse dosis inspiratie en entertainment. Naast korte video’s over de meest uiteenlopende thema’s van over de hele en VTM video’s zet de HLN-redactie ook nieuwe videoformats op, zoals ‘Over Moeders’, een nieuwe wekelijkse online videoreeks. In de wereld ‘Fun’ biedt de app méér dan 30 spelletjes, quizzen of puzzels voor alle leeftijden aan.

Voor de ontwikkeling van de app haalde HLN de mosterd bij de Kubus-app van de nederlandse zusterkrant AD. De app ziet er anders uit maar de motor is dezelfde. Bij bestaande gebruikers van de HLN-app wordt automatisch een update doorgevoerd. Wie de HLN-app nog niet heeft, kan die gratis downloaden via de App Store of Google Play.

Dimitri Antonissen, hoofdredacteur Het Laatste Nieuws, is ambiteus : “De Kubus-app is nog maar het begin. Op basis van de feedback kunnen we bijsturen of werelden toevoegen. Het grote voordeel is dat we niet meer om de zoveel jaar een nieuwe app moeten lanceren. Nu hebben we een platform dat we keer op keer kunnen verbeteren en uitbreiden met werelden, die zowel voor het  bedrijf als voor de gebruiker interessant zijn. Het is onze ambitie om van de Kubus-app de meest gebruikte app in België tout court te maken.”

Het jaarverslag 2018 van DPG Media spreekt van 400.000 mensen die dagelijks de HLN app gebruiken. De doelstelling is om tegen het einde van het jaar 600.000 dagelijkse gebruikers te hebben.

En de gebruikers ? Die gaven op Google Play een gemiddelde beoordeling van 3,7 op 5 bij 9.827 beoordelingen en 4,2 op 5 bij 1.500 beoordelingen in de App Store. (ldp) (*)

(*) artikel geïnspireerd “Nieuws, regio, video en funin één app”, p28-29, jaarverslag 2018, DPG Media