StuMPA 2022-2023: “Het niveau lag werkelijk zeer hoog”

StuMPA 2022-2023

Na twee selectiefases reikte de jury van de Student Magazine Print Awards (StuMPA) op vrijdag 1 april haar medailles uit. In dat panel zetelden ook enkele nieuwe gezichten, onder wie Zoé De Priester (FamousGrey) en Sven Verresen (C&A). Zij geven graag een woordje uitleg over hun – positieve – eerste indrukken, de wedstrijd en de reden waarom er uitzonderlijk twee primussen uit de bus kwamen.

“Ik had niet verwacht dat er zoveel inzendingen zouden zijn”, blikt Sven Verresen (C&A) terug op zijn eerste deelname als jurylid. “Maar wanneer je binnenkwam, zag je al die magazines en advertenties verspreid over vijf lange tafels. Ik dacht: wauw, zoveel interesse in een medium binnen een generatie die eigenlijk helemaal niet tot de typische doelgroep behoort.”

Bij creative copywriter Zoé De Priester (FamousGrey), die eveneens aan haar proefstuk toe was in de jury, klinken precies dezelfde geluiden. Volgens haar waren er niet alleen verbazend veel inzendingen, maar zat het bovendien ook snor met de kwaliteit van de cases. “Het niveau lag werkelijk zeer hoog. Dat we dit jaar uitzonderlijk twee Gold Awards hebben uitgedeeld, vormt daar het beste bewijs van.”

Uitvoering cruciaal

Alle tijdschriftadvertenties werden beoordeeld in functie van vier criteria: creatief idee, realisatie in print, de link met het gekozen magazine en de mondelinge verdediging. “Die vier scores samen leverden voor elke case een gemiddeld resultaat op”, legt Zoé De Priester uit. “Het verschil tussen de twee winnende jongedames was miniem, dus ze verdienden de Gold Award echt allebei.”

“De twee winnaars lagen inderdaad kort bij elkaar, al waren hun advertenties wel totaal verschillend”, aldus Sven Verresen. “De ene heel stylish, de andere net bijzonder eenvoudig – de simpelste ideeën zijn tenslotte vaak de beste. Qua uitvoering, toch een onderscheidend gegeven wanneer veel cases in dezelfde lijn liggen, haalden ze allebei een erg hoog niveau. Ik vond het dus zeker gerechtvaardigd om twee Gold Awards uit te reiken.”

Creatief aan de slag met printmedium

Dat de deelnemers rekening hebben gehouden met de opgave om de specifieke troeven van het magazinemedium passend aan te wenden, kunnen beide juryleden alleen maar beamen. Zo zagen ze studenten die op een gewiekste manier gebruikmaakten van de cover, fijne tactiele details en andere extraatjes toevoegden of zelfs uitpakten met speciale effecten via rook of licht.

“Het is absoluut niet eenvoudig om heel creatief te zijn met een papieren format, maar dat hebben ze over het algemeen uitstekend gedaan”, is Zoé De Priester lovend. En zo’n originele of innovatieve toets bleek ook geen overbodige luxe met het oog op een goede beoordeling. “Een concept dat door meerdere studenten werd voorgesteld, kwam niet in aanmerking voor de overwinning: het waren de meest innovatieve ideeën die we wilden belonen.”

Juryervaring smaakt naar meer

Over de vraag of ze volgend jaar opnieuw van de partij willen zijn, hoeven beide juryleden niet lang na te denken. Niet in het minst omdat de studenten hen ook de nodige inspiratie hebben geboden. “Het was erg boeiend en inspirerend om te zien hoe de jeugd omgaat met een ietwat ouderwets medium en het klaarspeelt om er leuke campagnes voor uit te werken”, aldus Zoé De Priester.

“Het was ook een fijne ervaring omdat je samenkomt met vertegenwoordigers uit alle schakels van de keten, bijzonder charmante mensen bovendien, om over een prachtig medium te spreken dat absoluut niet mag verdwijnen”, vult Sven Verresen aan. “Dan merk je trouwens ook dat ik, uit het oogpunt van de adverteerder, andere zaken benadruk dan zij die de bladen maken of de reclameboodschappen ontwikkelen: een zeer interessante oefening.” “En ik heb altijd wel een stageplaats in de aanbieding voor talentvolle studenten met goede ideeën”, voegt De Priester tot slot nog een extra laagje toe aan de win-winsituatie.

Lees ook: