Abonnementen zijn in ons land goed voor 48% van het aantal verkochte magazines. Dat blijkt uit de CIM-verspreidingscijfers voor 2023. In vijftien jaar tijd gaat het om een stijging met meer dan 60%. Het geeft de gesprekken rond het ‘distributiecontract’ alleen maar meer gewicht…
De strijd om het winkelrek in de krantenwinkel wordt er steeds meer een om de brievenbus. Het aandeel van abonnementen in de totale verspreidingscijfers van magazines heeft in 2023 de recordhoogte van 48% gehaald (45% voor puur Nederlandstalige titels, 44% voor puur Franstalige titels, de tweetalige magazines stuwen het aandeel dus verder de hoogte in).

Eind jaren 2000 was het aantal abonnementen goed voor nog geen 30%. Voor titels die enkel in het Nederlands of het Frans verschenen kwam het zelfs nauwelijks boven 20% uit. Sinds 2010 is het percentage jaar na jaar gegroeid, ingegeven door de uitgevers die steeds meer zijn gaan inzetten op abonnementen als aanvulling op de losse verkoop.
Het is de juiste strategie gebleken. Een strategie die bovendien langer rendeert. Wie een abonnement heeft, neemt jaarlijks alle nummers af (in tegenstelling tot in de losse verkoop) en bovendien is de kans groot dat het abonnement jaar na jaar wordt vernieuwd.
Link met het distributiecontract
Het stijgend aandeel van abonnementen in de verspreidingscijfers van de Belgische magazines geeft ook het belang aan van wat vroeger het distributiecontract werd genoemd. Stand van zaken is dat bpost een commercieel aanbod heeft uitgewerkt dat het aan de uitgevers voorstelt (in tegenstelling tot de krantenmarkt is er geen sectorakkoord). Dat houdt prijsstijgingen in, waarbij vooral magazines met een laag gewicht getroffen worden. Uitgevers kunnen evenwel gebruik maken van een belastingkrediet (in functie van o.a. de bevolkingsdichtheid, het type magazine en de verdeelkostprijs) om een deel van de meerkost te compenseren.
Op 12 juni organiseert WE MEDIA een infosessie waarin bpost en het kabinet van minister van Financiën Peter Van Peteghem meer toelichting geven.